L’alumnat de 6è de primària ha participat al projecte Smart City Barcelona que organitza l’Ajuntament i que s’ha anat desenvolupant al llarg d’aquest curs amb activitats també a 2n de primària.
La primera part de la sessió ha consistit a fer una passejada per la ciutat on els nens i nenes han vist el funcionament d’una ciutat intel·ligent: han observat els registres dels sensors per als contenidors, dels sensors per als passos de vianants, han comprovat el wi-fi de la ciutat amb un ordinador i altres aplicacions tecnològiques que contribueixen a millorar la vida de les persones.
La segona part de l’activitat ha tingut lloc a l’aula, on els han explicat una altra aplicació quotidiana de l’ús intel·ligent de les tecnologies: el funcionament d’un smart hort, és a dir, un hort intel·ligent. Es tracta d’un hort que es rega de manera automàtica en funció de la humitat que té la planta.
L’alumnat ha plantat enciams en una jardinera i hi ha col·locat els sensors que marquen la sequedat de la terra. Tot això està lligat a un petit dipòsit d’aigua (en aquest cas, una garrafa) i una mànega amb uns foradets per on l’aigua cau gota a gota. L’element clau de tot plegat és l’ “Hortduino”, una placa de programari lliure Arduino, que es connecta per Buetooth al mòbil i informa dels valors que ens indiquen la sequedat de la terra. Es pot programar que a partir de cert grau de sequedat s’iniciï el reg de la planta fins que estigui suficientment humida. Per tant, a diferència del clàssic reg automàtic amb programació de temps, aquest hort intel·ligent ens permet regar en funció de la necessitat que en té la planta.
Tant l’alumnat de 6è com el professorat podrà anar controlant i experimentant amb aquest sistema de reg fins a final de curs, amb un parell de smart horts que els han deixat a l’escola.