L’Escola Joan Pelegrí participarem en el projecte d’innovació pedagògica Escola Nova 21, conjuntament amb altres 480 escoles i instituts de Catalunya.
Aquesta iniciativa està impulsada pel Centre UNESCO de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, la Universitat Oberta de Catalunya, el programa eduCaixa de l’Obra Social “la Caixa” i la Diputació de Barcelona.
El Consell Escolar de la nostra escola va aprovar el passat mes de juliol la proposta d’adhesió, conjuntament amb el Claustre de professorat i el Patronat de la Fundació Cultural Hostafrancs.
Aquest projecte té una durada de 3 anys i la seva finalitat és crear xarxes d’escoles que intercanviem experiències educatives per tal d’assolir el marc d’escola avançada. Entenem com a tal la que se situa damunt quatre pilars interconnectats:
- Proporcionar competència per a la vida: aprendre a conèixer (saber comprendre més que aprendre sabers classificats), a fer (tenir la capacitat d’actuar en la societat del coneixement), a viure junts (l’adquisició de valors i el respecte als drets humans) i a ser (tenir personalitat pròpia i criteri).
- Pràctiques d’aprenentatge fonamentades en el coneixement de com les persones aprenem. L’alumnat és el centre de l’aprenentatge i aquest és de naturalesa social, tenint en compte les diferències i amb l’esforç com a peça clau. Cal establir connexions entre àmbits i emprar l’avaluació continuada.
- Incorporar sistemes d’avaluació formativa, que són aquells que ajuden a l’aprenentatge. Aquesta ha de contemplar totes les competències i ha de proporcionar experiències d’aprenentatge rellevants, és a dir, aquelles que permeten aprendre tant de fets i conceptes com d’altres elements “no-cognitius” fonamentals per un aprenentatge de qualitat. També s’avalua els sistemes d’ensenyament.
- Adaptar l’organització de l’escola per centrar-la en l’aprenentatge. Aquesta organització hauria de ser flexible i oberta a tercers.
Repensem l’educació per un món canviant. Cal unir les dimensions social, econòmica i mediambiental sobre les bases del respecte i la dignitat per a tothom. Hem de promoure les competències que necessitarà la societat i l’economia d’avui i del demà.
Segons la UNESCO, el coneixement ha de ser “entès com la informació, la comprensió, les competències, els valors i les actituds adquirides amb l’aprenentatge”. El gran pas endavant és que s’integra en un tot la comprensió amb les actituds, la informació amb els valors. D’aquesta manera es trenca la tradicional separació de l’ensenyament en disciplines i es passa a parlar del conjunt.
El repte ens il·lusiona i comptem amb la vostra col·laboració aportant-nos idees. Construïm l’escola entre tots i totes per fer-la més nostra. Us informarem sobre les innovacions que es puguin anar implantant i les línies de treball que encetem.