L’estimació i respecte pel medi ambient són un dels valors que guien l’acció educativa de l’Escola Joan Pelegrí. En els darrers anys s’han dut a terme diverses iniciatives amb els objectius de millorar la sensibilització de tota la comunitat educativa i, en especial, l’alumnat.
Park(ing) Day
Divendres passat ens vam sumar al Park(ing) Day, celebrat a molts punt de la Barcelona i altres ciutats del món. I malgrat tenir ocupada la plaça d’aparcament que ens havien assignat l’activitat es va dur a terme de 1r a 6è al pati de l’escola. Tots els cursos van anar passant per l’estand amb la idea de promoure la mobilitat sostenible i reivindicar un model de ciutat centrat en les persones i en el medi ambient. La pregunta què fèiem a l’alumnat és: Com vens a l’escola? Els resultats dels 455 alumnes (de 1r a 6è), els podeu veure a la inforgrafia. La majoria d’alumnes ve a l’escola caminant, amb gairebé un 70%. Pocs són aquells que utilitzen el cotxe (11,9%) que és el mitjà més contaminant.
20 mesures pel medi ambient (2011-2019)
Però aquesta només ha estat una de les moltes accions que s’estan duent a terme a la nostra escola des de fa anys, ja que el compromís amb el medi ambient és una cursa de fons i no només forma part del nostre ideari sinó que el practiquem dia rere dia amb les diferents línies de treball en tots els àmbits. Aquestes van des de la reducció del consum energètic, l’aprofitament dels recursos materials per evitar el malbaratament, la millora de l’aire i les condicions de treball… La convocatòria de la Setmana del Clima (del 20 al 27 de setembre) promoguda per l’entitat Fridays for future, així com la coincidència d’aquesta amb la cimera del clima de les Naciones Unides a Nova York ens han dut a recollir vint mesures que durant els darrers 8 anys s’han dut a terme en aquesta línia.
Mesura | Objectiu | Valoració |
Canvi de tot el sistema d’il·luminació de Secundària. | Millora la il·luminació dels espais i reduir el consum energètic. | Completada a Secundària. S’ha de continuar a la resta d’edificis. |
Instal·lar sensors de no-presència a les aules de Secundària per apagar ventiladors i llums. | Reduir el consum energètic. | Completada. |
Programar l’apagada automàtica d’ordinadors i horaris de cicles de càrrega de bateries de portàtils. | Reduir el consum energètic i allargar la vida útil dels equips informàtics amb bateria. | Completada. |
Simplificar el sistema de servidors informàtics i externalitzar aquells serveis que requereixen gran consum de recursos de maquinari. | Reduir el consum energètic. | Procés continuat de millora donats els canvis en les aplicacions al núvol i el desenvolupament de la tecnologia. |
Programa de manteniment preventiu dels aparells de gran consum d’energia (calderes, sistemes de refrigeració i/o ventilació, sistemes de bombeig d’aigua…). | Millorar l’eficiència energètica, reduir les incidències de manteniment i allargar la vida útil dels aparells. | En aplicació. |
Instal·lar sistemes d’aïllament de les instal·lacions de fred i calor. | Millora de l’eficiència energètica. | Implementada. |
Retirada d’elements amb amiant a l’edifici del carrer Guadiana. | Millora de la salut dels espais. | Acabant-se d’executar. |
Fer totes les comunicacions de l’escola en format digital (s’exceptuen alguns lliuraments de butlletins de qualifacions). | Reduir el consum de paper. | El curs 2019-2020 també es faran en format digital les comunicacions de les activitats extraescolars. |
Dur a terme el programa de llibres compartits. | Reduir el consum de paper. | Completada des del curs 2011-2012. |
Digitalitzar progressivament molts processos interns de gestió a l’escola. | Reduir el consum de paper i agilitzar les gestions. | Alguns tràmits encara s’han de fer amb paper per qüestions de signatura o comunicació a tercers. |
Emprar llibres digitals i el material al campus virtual en substitució dels materials en paper. | Reduir el consum en paper. | El curs 2019-2020 actualitzarem el projecte de política digital (antic Pla TAC) de l’escola. |
Desplegar el projecte de Camí escolar. | Contribuir a la mobilitat sostenible i al foment dels hàbits de vida saludables. | Procés completat el maig de 2017. Anualment es duen a terme accions. |
Introduir elements vegetals als patis d’Infantil-Primària i Secundària i situar jardins/horts verticals. | Millorar els espais de l’escola. | Completada. |
Implementar un sistema de filtratge d’aigua de la piscina amb raigs ultravioleta. | Reduir l’ús de substàncies com el clor i millorar la qualitat abocada al sistema de clavegueram. Millorar la qualitat de l’aire. | En funcionament. |
Millorar de la ventilació a les plantes sota nivell de carrer a Secundària. Introduir una deshumidificadora a la piscina. | Millorar la qualitat de l’aire reduint els nivells de diòxid de carboni. Aprofitar el calor el residual per aconseguir estalvi energètic. | Nous equips des de l’estiu de 2019. |
Fer la campanya de silenci i introduir els patis tranquils a Infantil-Primària. | Reduir la contaminació acústica en els espais de l’escola. | Els patis tranquils formen part de l’oferta educativa de l’hora d’esbarjo a Infantil-Primària. |
Instal·lar sistemes per reduir el soroll (plaques al sostre i/o aïllants a les parets). | Disminuir la contaminació acústica. | Completat al gimnàs, aules de música, menjador de Secundària, aula de comerç… |
Nous laboratoris de Ciències de Secundària. | Millorar la seguretat dels espais de treball i fomentar la classificació de residus. | En funcionament. |
Ajustar els menús escolars a la demanda. | Reduir gairebé a zero el malbaratament d’aliments (hem estat notícia per aquest fet als mitjans estatals). | En funcionament. |
Dur a terme la campanya de la setmana de la fruita i l’esmorzar amb fruita els divendres a Infantil i Primària. Substituir els esmorzars precuinats a Secundària per altres més saludables. | Fomentar hàbits de consum més saludable. Reduir l’ús d’envasos d’un sol ús. | |
Retirada de les màquines vending de llaunes de beguda i cafès i infusions. | Fomentar els hàbits de consum saludable i reduir la generació de residus. | Completat el 2012. |
Dur a terme la recollida selectiva de:
|
Fer un ús responsable dels residus. | En funcionament. |
Participar en campanyes puntuals de recollida de residus: apilat (piles), roba, material escolar, telèfons mòbils, tintes… | Fer un ús responsable dels residus i reutilitzar productes. | Depenent del moment. |
Protegir el planeta és a les mans de tots/es, i des de l’escola seguirem apostant per tot allò que contribueixi a la reducció de residus i a fer del món un lloc més verd, respirable i agradable.