Com cada curs, l’escola organitza un seguit d’activitats d’orientació per l’alumnat que es troba en cursos on ha de prendre decisions sobre el seu futur acadèmic i professional. Això passa especialment a 4t d’ESO, Batxillerat i Cicles formatius. En aquests nivells diversos professionals o estudiants realitzen xerrades o tallers amb l’alumnat i els tutors i les tutores són pilars on l’alumnat es recolza en la presa de decisions.
4t d’ESO
Al darrer curs de l’Educació Secundària Obligatòria l’equip de coordinació de Batxillerat presenta aquesta etapa a l’alumnat en una sessió de tutoria. S’explica, entre altres coses, l’organització de l’etapa, l’avaluació, la tutoria, l’ampli ventall de matèries que es poden triar i com configurar un currículum que garanteixi la millor formació específica per aquells estudis que es volen cursar amb posterioritat.
També els responsables de la formació professional a l’escola expliquen aquesta opció acadèmica: famílies professionals, estructura dels estudis, la formació en centres de treball, els idiomes… Per concretar tota aquesta informació es presenten els cicles formatius de grau mitjà que es poden cursar a la nostra escola (Sistemes microinformàtics i xarxes i Activitats comercials) i es visiten les instal·lacions de l’edifici del carrer Guadiana.
L’alumnat també compta amb l’orientació que es fa des del Punt d’informació juvenil de Sants-Montjuïc. En aquest sentit, es visita la seva seu a la Casa del Mig i els interessats i les interessades en conèixer informació detallada sobre els cicles formatius poden anar a xerrades on aquests són presentats segons les famílies professionals afins.
Batxillerat
Enguany s’ha introduït una orientació generalista al primer curs de Batxillerat. En primer lloc, Nacho Dualde, gerent d’ ESCI-UPF va parlar sobre quins són els reptes del futur i quin tipus de preparació i requisits necessitarem per afrontar-lo amb majors garanties. Més endavant, s’han fet xerrades segons l’opció de Batxillerat de l’alumnat. Per una banda, a Ciències i Tecnologia la doctora en intel·ligència artificial i investigadora del CSIC, Nardine Osman, va fer la conferència Dona i Ciència. Pel que fa a les Humanitats i les Ciències Socials, Josep Macià, professor del Departament de Lògica i Història i Filosofia de la Ciència de la UB, va analitzar les aportacions de la filosofia en qüestions com la discriminació.
Per a l’alumnat del segon curs d’aquesta etapa es fan tertúlies amb exalumnes de l’escola que estan estudiant a la universitat o en centres de formació professional, presentacions de graus universitaris a càrrec de les universitats (UB i UPF), assistència a portes obertes de diferents escoles professionals i universitats (UAB i UPC)…
Cicles formatius
Aquesta etapa, tant en el grau mitjà com al superior, ha de tenir en compte tant la inserció en el mercat laboral com la possibilitat de seguir estudiant. Així doncs, l’orientació als cicles formatius es recolza en presentacions d’escoles professionals i, sobretot, en les visites a empreses i institucions especialitzades del sector.
El paper de l’alumnat i les famílies
En totes les etapes educatives cal fer l’orientació a partir dels interessos de l’alumnat. Així, des de la tutoria es combinen activitats d’orientacions adreçades a tot el grup-classe com entrevistes amb cadascun dels alumnes o l’anàlisi de documents de promoció de diferents estudis. El paper de les famílies es fonamental, en tant que han d’acompanyar els seus fills i filles en la presa de decisions. Per tant, és habitual que una part del procés d’orientació acadèmica i professional es faci en entrevistes amb el tutor o la tutora, el noi o la noia i la família.
L’escola també organitza xerrades informatives adreçades a les famílies:
- 4t d’ESO. Què fer després del Batxillerat? Batxillerat. 13 de març.
- 4t d’ESO. Què fer després del Batxillerat? Cicles formatius. 15 de març.
- 2n de Batxillerat. Què fer després de Batxillerat? Graus universitaris i CFGS (calendari, PAU, procés d’admissió universitari i preinscripció als CFGS). 24 d’abril.