Dins del Projecte de Convivència, aquest curs, a l’Escola Joan Pelegrí, tornem a implementar el programa TEI (Tutoria Entre Iguals).
Després de dos cursos de grups bombolla i sense poder-lo dur a terme, tornem a engegar el programa TEI amb alumnat d’ESO. Es tracta d’una estratègia educativa que té per objectiu fomentar la convivència al centre i prevenir l’assetjament escolar i les situacions de conflicte entre l’alumnat.
En aquest projecte treballem per afavorir la bona convivència entre l’alumnat perquè sabem la importància que té això pel seu bon desenvolupament i per tenir una eina més per detectar, si n’hi ha, casos d’assetjament escolar que poden passar desapercebuts als adults, tant a la família com als professionals docents.
Sabem que, quan els nois i noies arriben per primera vegada a la secundària, en molts casos tenen un germà o germana gran que els serveix de guia i de referent. La idea del programa TEI és precisament aquesta: que l’alumnat de tercer d’ESO faci de tutor-amic de l’alumnat de 1r d’ESO i esdevingui observador de possibles situacions de conflicte. I el mateix amb 4t d’ESO i 2n d’ESO. D’aquesta manera, els nous alumnes tindran sempre una parella que els farà de “germà gran” al centre.
Als grups de 1r d’ESO i 3r d’ESO i els de 2n amb 4t, per lletres, se’ls ha fet una sessió inicial formativa explicant l’objectiu del projecte i fent incís en quines actituds es consideren inapropiades per a la bona convivència. S’ha fet especial rellevància en el paper clau que té l’espectador com a testimoni entre el que succeeix entre víctima i agressor/a i la importància de comunicar les situacions de violència que es presencien.
Un cop formades les parelles hem fet la primera activitat de coneixença, on cada parella ha omplert una fitxa amb els seus gustos, preferències, desitjos, etc. que ha servit per iniciar la relació. També han dibuixat un símbol comú amb allò que comparteixen i han acabat la primera sessió amb un joc a l’aire lliure.
Les parelles TEI podran trobar-se a les estones de pati i enviar-se correus electrònics per tal de mantenir una bona relació, també als passadissos de l’escola s’han habilitat espais de trobada de les parelles. Trimestralment també es faran activitats conjuntes de manera presencial. A més, tot l’alumnat disposa d’una coordinació TEI que el pot ajudar en qualsevol situació que consideri objecte d’intervenció i que no pugui ser resolta amb els seus propis mitjans.
Aquest acompanyament serà particularment positiu per a aquells alumnes amb necessitats educatives o emocionals especials, tant de 1r com de 3r d’ESO, ja que tenir la responsabilitat d’acompanyar i ajudar un company més petit referma i dona sentit positiu a sentiments com l’autoestima i el fet de sentir-se útil.
Creiem, doncs, molt adient apostar per noves eines i recursos que ens ajudin a detectar possibles casos i a fer que els alumnes tinguin un company proper que li proporcioni prou confiança com per compartir problemes o situacions que no saben com transmetre als adults.
Malgrat que l’escola hi aboca molts recursos humans (per poder coordinar i impulsar les activitats del programa comptem especialment amb la coordinadora TEI i amb tots els tutors/es de 1r i 3r d’ESO), cal destacar el fet que el programa TEI necessita de la implicació de tota la comunitat educativa. Tots els actors hem d’anar a una per poder obtenir els millors resultats i garantir, així, el benestar de tot l’alumnat.