Celebrem el Dia de la Dona

Un any  més celebrem el Dia Internacional de la Dona a l’escola amb activitats per reivindicar la igualtat de gènere i el feminisme

Creiem que l’educació és clau per a assolir una societat lliure de desigualtats, violències i discriminacions que pateixen les dones, per això posem èmfasi en la celebració Dia Internacional de la Dona (8 de març), una jornada de reivindicació i mobilització social. Educar amb aquesta mirada no només es fa celebrant aquest dia sinó que es practica cada dia de manera transversal.

núvol paraules
Núvol de paraules – ESO

Avui, però, l’alumnat ha fet una activitat conjunta per posar en relleu aquests valors feministes d’una manera diferent.

Veure vídeo

Activitats Dia de la Dona a secundària

Primer ens hem remuntat en la història per conèixer els orígens d’aquesta celebració a partir de dos fets coneguts: la vaga i posterior manifestació de les obreres del sector del tèxtil novaiorquès el 27 de setembre de 1909 i  l’incendi d’una fàbrica tèxtil el 25 de març de 1911, també a Nova York. Més informació

Així hem explicat també la raó de portar una peça lila per a aquesta reivindicació i tot seguit hem penjat una tovallola lila a la finestra de cada aula.

La segona activitat a secundària ha consistit en el visionat d’ alguns fragments del documental Resilients. Aquest documental, a través de quatre bandes formades majoritàriament per dones, mostra una part de l’escena musical feminista que està brotant en els darrers temps a Catalunya i a Espanya. Retrata quatre exemples que formen part d’aquesta escena: el folk de Roba Estesa, el hip-hop de Tribade, el soul de The Sey Sisters i el jazz electrònic de Clara Peya.

Taller de pancartes – Batxillerat

A partir del visionat s’ha organitzat un debat a l’aula que ha convidat a reflexionar sobre aquests temes:

  • Quina importància té créixer amb referents musicals femenins?
  • Com ho podem fer per crear referents musicals femenins aquí?
  • Com aconseguir la paritat en els escenaris? I darrera els escenaris? Volem qualitat o compromís en els escenaris?
  • Per què no hi ha un únic camí en la lluita feminista?
  • De quina manera ens enriqueix la diversitat dels feminismes?
  • Què és un punt lila? Per què són necessaris?
  • Triem els grups que escoltem essent conscients dels missatges que promouen?

Finalment els grups d’ESO han elaborat un núvol de paraules amb els conceptes que els ha suggerit l’activitat i que s’ha penjat a classe. A Batxillerat han dissenyat pancartes reivindicatives.

Comissió de gènere

Durant els dies previs al 8 de març la Comissió de Gènere de l’Escola Joan Pelegrí, formada per alumnes de secundària, ha estat venent llaços liles, xapes, polseres… I enguany també samarretes i bosses de tela amb missatges reivindicatius. Els diners recaptats de la venda els destinaran a associacions feministes com Ca la Dona.

A més a més la Comissió ha preparat especialment per a l’ocasió unes xerrades informatives d’assistència voluntària sobre la situació actual de les dones que s’han dut a terme les estones de pati i que han generat força debat entre l’alumnat.

Activitats Dia de la dona a infantil-primària

Educar des de la perspectiva de gènere i la coeducació és una tasca que es fa dia rere dia per formar persones lliures, crítiques i allunyades dels estereotips, per això és important fer-ho transversalment i des dels cursos d’infantil. Coincidint amb el 8M a infantil i primària organitzem activitats diverses que conviden a la reflexió i a la conscienciació sobre el paper de les dones i els estereotips. Us ho expliquem per cursos:
I3 – Miren imatges de diferents dones importants a partir del llibre Contes de bona nit per a nenes rebels. Conversa sobre les dones de la seva vida i per últim fan un dibuix de la més important per a ells.
I4 – Lligat al projecte que estan treballant aquests dies, l’espai, parlem de la primera dona astronauta: Valentina Tereshkova. A partir d’aquí parlaran de les professions i de què volen ser de grans i, si cal (tot i que de vegades ja ho tenen clar), desmuntarem els tòpics que hi ha professions de dones i professions d’homes.
I5  -S’expliquen uns contes i després fan un dibuix de les dones més importants de la seva vida.
1r – Dibuixem les dones més importants de la nostra vida i llegim fites de dones que han fet història.
2n – Veiem un vídeo de l’InfoK sobre el dia de la dona, un vídeo de la Caputxeta forçuda i fem una fitxa sobre els oficis. Es descriu un ofici i han de dibuixar la persona que s’imaginen.
3r – Activitat L’illa deserta. Una família arriba a una illa deserta i s’han de repartir les tasques. A partir d’aquí se’n fa reflexió.
4t – Lectures sobre dones inventores i proposta d’activitat Inventem una joguina, fent reflexió al voltant de la idea de joguines nens/nenes tot desmuntant estereotips.
– Taula periòdica de dones científiques i visionat de vídeos explicatius i informatius per afavorir la reflexió i la conscienciació.
 Fem el Tren de la Dona. Repartim una imatge d’una dona a cada alumne i han de buscar informació sobre aquest personatge (n’hi ha de tots els àmbits), explicar-lo a la classe i posar la foto amb la informació més important en un vagó de tren. Entre tot l’alumnat formarem el Tren de la dona, amb figures importants de la història.

Ambient #8M a l’escola:

Aquest dia l’escola es tenyeix de lila. Des de ja fa molts anys s’anima a tot el personal de l’escola i a l’alumnat a vestir amb una peça de color lila per fer més visible aquesta reivindicació. També alguns espais s’omplen de flors liles i a la biblioteca de secundària es fa una exposició de recursos disponibles per a tot l’alumnat amb lectures sobre temes diversos, tots relacionats amb allò que afecta les dones.

Dia de la Dona
Dia de la Dona