Grau Superior

Cicle Formatiu de Grau Superior en Laboratori d’Anàlisi i Control de Qualitat

En un món cada cop més enfocat a la qualitat i la seguretat dels productes, els professionals d’aquest camp són essencials per garantir que el que consumim sigui segur i compleixi els estàndards més exigents.

Aquest cicle t’obre les portes a una diversitat de sectors molt àmplia (des de la indústria alimentària fins a la farmacèutica, química, medi ambient, etc.), amb alta demanda de professionals amb salaris competitius i, si tens ganes de seguir estudiant, et permet seguir creixent envers la carrera que més t’interessi.

Competències professionals:

Interpretar els plans de control de qualitat i executar les tècniques d’assaig i anàlisi, optimitzant els recursos disponibles.
Seleccionar la tècnica més adient al tipus de producte i als requisits de l’assaig.
Seleccionar la tècnica més adient al tipus de producte i als requisits de l’assaig.
Definir la metodologia de presa de mostres i la metodologia analítica d’acord amb la sol·licitud de l’anàlisi.
Preparar i valorar dissolucions i reactius, anàlisis i mesures d’identificació.
Registrar dades, realitzar càlculs, interpretar-los, avaluar els resultats i, si cal, transmetre’ls.
Seleccionar el mètode més adient en funció de les necessitats d’identificació o de recompte microbiològic i de les característiques de la mostra.
Preparar i esterilitzar medis de cultiu i material de laboratori; sembrar, incubar i controlar el creixement microbiològic.
Identificar microorganismes mitjançant galeries/bateries de test o preparacions microscòpiques.
Aplicar les principals mesures de seguretat en el laboratori, complint les normes de bones pràctiques en el laboratori.
Verificar el respecte a les mesures de protecció del medi ambient relacionades amb l’anàlisi i control de qualitat.
Seleccionar i interpretar la metodologia analítica apropiada a la substància química a controlar.
Preparar mostres per als assaigs i les anàlisis de substàncies químiques.
Controlar la qualitat de primeres matèries, productes acabats i semiacabats efectuant els assajos físics o fisicoquímics apropiats.
Controlar la qualitat de productes acabats en els diversos sectors de la indústria química i de procés.
Elaborar informes sobre els resultats dels assajos i de les anàlisis de les substàncies químiques a controlar.

El CFGM en Sistemes Microinformàtics i Xarxes consta de 2000 hores de formació (1.287hores de formació a l’escola i 713 hores de formació en centres de treball).

La formació es completa en dos cursos acadèmics.

Les classes es fan en horari de tarda (15:30 h a 20:30 h) i existeix la possibilitat de matrícula parcial que permet cursar només determinades unitats formatives obtenint una certificació emesa per l’escola.

Oferim una formació dual, és a dir, les assignatures s’imparteixen a l’aula i alhora l’aprenentatge també es realitza durant les estades de pràctiques.

Mòduls i hores lectives associades:

Mostreig i preparació de la mostra
Anàlisis químiques
Anàlisi instrumental
Assajos físics
Assajos fisicoquímics
Assajos microbiològics
Assajos biotecnològics
Qualitat i seguretat en el laboratori
Anglès professional
Digitalització aplicada als sectors productius
Sostenibilitat aplicada al sistema productiu
Itinerari personal per a l’ocupabilitat I
Itinerari personal per a l’ocupabilitat II
Projecte intermodular
Mòdul professional optatiu

L’Escola Joan Pelegrí ha establert una reputació notable en l’àmbit de l’educació, gràcies a les seves pràctiques i valors únics.

Enfocament pedagògic innovador

L’Escola Joan Pelegrí es caracteritza per adoptar un enfocament pedagògic innovador i modern. Mitjançant tècniques d’aprenentatge basades a resoldre reptes reals, l’alumnat adquireix experiència i alhora coneixement. Les metodologies actives i participatives són una peça clau de l’ensenyament a aquesta escola, i s’han incorporat a l’aula per fomentar la independència i la capacitat de pensament crític dels estudiants.

En el cas particular del Grau Superior de Laboratori d’Anàlisi i Control del Qualitat, l’escola adopta el sistema d’alternança DUAL. Què implica això? Doncs que s’incopora l’aprenentatge en forma de pràctiques a les empreses de forma més extensa (i també remunerada). Així, el currículum professional de l’alumnat millora exponencialment, desenvolupen  les competències professionals en un entorn laboral real; s’afavoreix la incorporació al món laboral com a aprenent qualificat i es reconeix el valor que aporta l’estudiant per l’activitat desenvolupada a l’empresa.

Atenció personalitzada a l’alumne

Partim d’un enfocament on l’alumnat està al centre de la pràctica educativa. Cada alumne és un món, i cal conèixer les seves necessitats, les seves limitacions i les seves fortaleses és clau per adaptar la pràctica docent i millorar-ne la qualitat. També, mantenim una comunicació continuada amb les famílies per tal de vetllar per al bon desenvolupament acadèmic i psicosocial de cada alumne.

Bon ambient escolar

La bona relació i la confiança entre l’equip docent i l’alumnat és una de les pedres angulars del nostre projecte educatiu. El nostre centre és un entorn segur i tot l’equip docent es forma de manera continuada perquè les aules siguin un terreny on l’alumnat pugui desenvolupar-se al màxim. Gràcies al nostre enfocament pedagògic, l’atenció personalitzada a cada alumne i els vincles que establim amb les famílies generem un clima molt agradable.

Formació integral

L’Escola Joan Pelegrí posa un èmfasi especial en la formació integral dels seus alumnes. Més enllà de l’aprenentatge acadèmic, el centre promou valors com la responsabilitat, l’empatia i la consciència social. Aquesta preocupació per l’educació holística ajuda els alumnes a créixer com individus amb una visió més àmplia i compromesa amb la seva comunitat i el món en general. Per això, tot l’equip professional del centre promou una relació de proximitat amb la qual se sosté a l’alumnat en qualsevol de les dificultats i obstacles amb què es pugui trobar durant la seva estada al centre.

Servei d’orientació acadèmica i professional

Sovint l’alumnat requereix ajuda a l’hora de prendre decisions sobre quin és el següent pas en acabar el Cicle Formatiu. És normal sentir certa confusió en aquests moments. Per això, l’equip docent els facilitem una orientació personalitzada en funció de les seves inquietuds i les seves aptituds.

Intercanvis i programes internacionals

La institució promou la internacionalització de l’educació mitjançant la participació en intercanvis i programes d’aprenentatge internacional. Aquesta oportunitat permet als estudiants interactuar amb persones de diferents cultures i aprofundir la seva comprensió del món globalitzat en què vivim.

Equipaments i instal·lacions i equips especialitzats

Destaquem per tenir una infraestructura moderna, actualitzada a les necessitats del desenvolupament acadèmic en el seu camp. Gràcies al treball amb un material d’última generació, l’alumnat pot adquirir unes habilitats pràctiques amb els estris que s’utilitzen avui dia en les empreses.

Connexions amb empreses i col·laboració amb sectors d’activitats de l’entorn proper de l’escola

Enllaçar els estudis amb l’obtenció d’un contracte de pràctiques o bé l’entrada al món laboral solen ser un punts de preocupació per a l’alumnat. Per facilitar aquests processos, tenim vincles amb diverses empreses i comerços, tant de l’entorn proper com amb empreses més grans. Així mateix, supervisem les pràctiques realitzades en les empreses perquè aquestes siguin experiències útils per al seu futur desenvolupament professional.

Aquests elements fan que aquesta escola sigui una opció educativa atractiva per als estudiants i les seves famílies que busquen una educació completa i diferent dels centres educatius convencionals.

La inserció laboral creix: Més de la meitat dels graduats en cicles formatius troben feina fixa en menys d’un any!

Aquests estudis capaciten a l’alumnat per entrar al món laboral i alhora permeten accedir a uns estudis de Grau Universitari relacionats.

Àrees de treball

    Laboratoris de control de qualitat
    Empreses especialitzades en el sector informàtic.
    Plantes pilot
    Laboratoris de plantes de tractament d’aigües
    Laboratoris en general d’organismes públics o privats que duguin a terme etapes de contro
    Indústries que utilitzin primeres matèries amb control de qualitat

    Principals Educacions

        Analista de primeres matèries i productes acabats
        Analista de laboratori
        Analista de control de qualitat
        Analista d’investigació i desenvolupament
        Analista d’aigües

        Tasques associades

              Emissió d’instruccions escrites sobre procediments d’operació i control dels processos pasteropaperers
              Control del manteniment operatiu realitzat als equips i instal·lacions
              Assajos de qualitat dels productes en procés
              Organització i vigilància del treball fet pel personal al càrrec
              Emissió d’informes

              Estadístiques sobre ex-alumnes

                  Segons una enquesta realitzada el 2023 en alumnes recentment graduats del CFGS de Laboratori d’Anàlisi i Control de Qualitat, vam obtenir aquestes respostes:

                  Un 45% està treballant
                  Un 32% segueix estudiant.
                  Un 18% estudia i treballa.
                  Un 4% està buscant feina.

                  DADES PROMETEDORES PER A ESTUDIANTS DE CICLES

                  Un nou informe sobre l’Inserció Laboral de les Ensenyances Professionals 2023 ha revelat dades prometedores per a futures i futurs estudiants. Segons aquest estudi, un 54,5% dels graduats dels cicles de grau mitjà o superior durant el curs 2021-2022 van trobar feina en un termini de sis a nou mesos després de finalitzar els seus estudis.

                  Aquesta xifra reflecteix un creixent reconeixement de la qualitat i pertinència d’aquests programes educatius en el mercat laboral actual. Amb més de la meitat dels graduats aconseguint un contracte en un termini relativament curt, és evident que els cicles formatius ofereixen una ruta prometedora cap a una carrera professional exitosa.

                  Sortides

                      Visites a empreses i entitats. Formem part de diversos projectes com Fundació BCN Formació professional i de XarxaFP que ens vinculen amb diverses empreses de reconeixement nacional i internacional. També participem de projectes locals com “Apadrina un comerç” en què col·laborem amb les empreses i entitats de l’Associació de Comerços de la Creu Coberta de manera regular.
                      Taules rodones amb exalumnes, on ens expliquen la seva trajectòria i ens donen consells sobre la deriva del clima i el mercat laboral actual des de la seva experiència.
                      Concursos i premis: participem de diverses competicions per estimular la seva creativitat, les seves capacitats i fomentar el creixement professional i curricular de l’alumnat.
                      Tallers i xerrades d’orientació acadèmica i professional: per tal d’encaminar l’alumnat vers el seu futur acadèmic i laboral, comptem amb l’assessoria i la menció de diferents professionals del sector per inspirar i assessorar en la presa de decisions.
                      Sortides de convivència: Per tal que l’alumnat tingui un desenvolupament psicosocial i humà, fomentem el treball en equip i les bones relacions escolars amb excursions per dinamitzar la bona relació entre l’alumnat.
                      Mobilitat internacional ERASMUS +: formem part del programa de mobilitat ERASMUS+ europeu. Per això l’alumnat pot realitzar estades d’intercanvi formatiu i de pràctiques a països de la Unió Europea.

                      L’Escola Joan Pelegrí forma part del programa de mobilitat ERASMUS+ europeu.

                      Diverses alumnes ja han realitzat estades de formació i pràctiques anteriorment i corroborem que és una experiència molt positiva i enriquidora que obre a moltíssimes oportunitats acadèmiques i laborals. Podeu llegir-ne el testimoni a la nostra secció de notícies.

                      La Formació Professional en alternança i dual: aprendre treballant, treballar aprenent

                      Què és l’FP en alternança i dual?

                      És la modalitat de formació professional (FP) on l’estudiant esdevé aprenent i combina la formació en el centre educatiu amb l’activitat productiva en l’empresa (pràctiques).

                      És la modalitat de formació professional (FP) on l’estudiant esdevé aprenent i combina la formació en el centre educatiu amb l’activitat productiva en l’empresa (pràctiques).

                      Quins en són els objectius?

                      Adequar la formació professional a les necessitats de les empreses.
                      Vincular-nos amb les empreses durant el procés formatiu del jovent.
                      Millorar el procés d’aprenentatge dels estudiants de formació professional.

                      Què implica per als estudiants?

                      Millorar el currículum professional.
                      Desenvolupar les competències professionals en un entorn laboral real.
                      Afavorir la incorporació al món laboral com a aprenent qualificat.
                      Reconèixer el valor que aporta l’estudiant per l’activitat desenvolupada a l’empresa també de forma remunerada.

                      Després del Cicle Formatiu vols seguir estudiant?

                      Començar una carrera de zero pot semblar una muntanya quan ja tens una titulació professionalitzadora. Per això, el coneixement adquirit en les assignatures d’aquest CFGS són reconegudes en diversos graus universitaris, convalidant en un nombre de crèdits determinats en funció del grau en qüestió.

                      Us detallem algunes de les carreres universitàries amb més crèdits convalidats en reconeixença del títol del Cicle Formatiu de Grau Superior de Laboratori d’Anàlisi i Control de Qualitat.

                      Graus Universitaris vinculats i convalidació de crèdits als graduats de CFGS

                      Ciència i Tecnologia dels Aliments. 36 crèdits ECTS
                      Química. 34,5 crèdits ECTS
                      Química. 50 crèdits ECTS
                      Enginyeria Elèctrica (Escola d’Enginyeria de Terrassa). 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria Mecànica (Escola d’Enginyeria de Terrassa). 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica (Escola d’Enginyeria de Terrassa). 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria de Tecnologia i Disseny Tèxtil. 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria Química (Escola d’Enginyeria de Barcelona Est, Sant Adrià del Besòs). 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria de Tecnologia i Disseny Tèxtil. 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria Química (Escola d’Enginyeria de Terrassa). 42 crèdits ECTS
                      Enginyeria Química. 42 crèdits ECTS
                      Química. 33 crèdits ECTS
                      Enginyeria Química. 33 crèdits ECTS
                      Química (IQS). 33 crèdits ECTS
                      Biologia. 48 crèdits ECTS
                      Biotecnologia. 48 crèdits ECTS
                      Ciències Ambientals. 48 crèdits ECTS

                      Podeu consultar els criteris d’avaluació en aquest enllaç.