L’Escola Joan Pelegrí, juntament amb altres centres i entitats educatives, formem part d’un projecte Comenius Regio liderat per la Inspecció d’Educació de Barcelona per tal d’estudiar les causes, conèixer estratègies i prendre les mesures pertinents per evitar i corregir l’abandonament escolar prematur (AEP) o early school leaving (ESL) en anglès. Aquest projecte es fa amb l’administració educativa i algunes escoles de la ciutat anglesa de Sheffield (prop de Manchester).
Els dos grups de treball treballem una sèries de temes al voltant de l’AEP. La primera fase ha consistit en l’estudi de la literatura acadèmica i les dades sobre AEP i fracàs escolar. La conclusió a la qual s’ha arribat és que no existeix una definició clara d’ambdós conceptes a nivell internacional i, per tant, hi ha una gran dificultat a l’hora de comparar dades. Per fer-nos una idea, el fracàs escolar seria el no assoliment de la titulació obligatòria a l’edat prevista, mentre que l’índex d’AEP consisteix en la proporció de població entre 18 i 24 anys que no té completats estudis postobligatoris de més de dos cursos de durada.
La segona mobilitat (visita) d’aquest intercanvi d’experiències ha consistit en una estada de l’equip anglès a la nostra ciutat. A banda de visitar la nostra escola, també coneixeran altres escoles (Escola Virolai i IES Miquel Tarradell) i entitats educatives com el Consorci d’Educació de Barcelona o la Comissió d’Absentisme del Districte de Sants-Montjuïc. Durant la visita a l’Escola Joan Pelegrí els hi hem explicat la nostra història, el nostre context, com ens organitzem com a centre educatiu i quines estratègies emprem per frenar el fracàs escolar i l’abandonament escolar prematur.
En aquest sentit, hem destacat que la tutoria és un dels eixos de la nostra acció educativa i hem explicat que ens marquem molt clarament els objectius d’un bon seguiment, assessorament i orientació acadèmica i professional. També hem fet incidència en l’equip d’atenció psicològica i psicopedagògica, la tutoria d’acompanyament personal, l’oferta de matèries optatives i la importància de les pràctiques de taller, laboratori o aules especialitzades (música, dibuix…). Pel que fa pròpiament al Batxillerat, hem fet notar la seva adaptabilitat per poder ser cursat en 3 anys i una àmplia oferta de matèries, la qual cosa permet confeccionar uns estudis a la mida de les aspiracions i interessos de l’alumnat.
Tant els professionals anglesos com barcelonins que han vingut, han mostrat la seva sorpresa per la bona organització del centre, el bon estat de manteniment de les instal•lacions i el fet de disposar d’elements d’acompanyament de l’alumnat durant tot el seu procés d’aprenentatge. També han valorat disposar d’una oferta educativa adaptada a les necessitats de l’actual món globalitzat i canviant.
La visita s’ha completat amb una sessió de treball sobre la situació de l’AEP a cadascuna de les dues ciutats i sistemes edducatius i el compromís d’elaborar un document conjunt de síntesis. Com a signe d’hospitalitat i sintonia s’ha fet un dinar al menjador de l’escola.