Alumnes de 2n d’ESO han dut a terme una ruta literària sobre la novel·la Serena. Es tracta d’una activitat interdisciplinar entre les àrees de llengües, de ciències socials i d’artística.
El resultat, la ruta de Serena:
A partir d’un dossier elaborat per a l’ocasió des de les tres àrees, els nois i noies de 2n A i B d’ESO han fet un passeig per la ciutat medieval. El punt de partida del recorregut ha estat l’església de Santa Maria del Mar, el mateix lloc on s’inicia l’acció de la novel·la Serena, de Dolors García i Cornellà, ambientada en la Barcelona de 1438. Aquí l’alumnat ha hagut de desxifrar símbols amagats a la façana de l’edifici i establir les característiques fonamentals de l’arquitectura gòtica.
A continuació, l’itinerari els ha portat fins al carrer Montcada. Amb la comparativa del palau Meca, antic lloc de residència de la noblesa, i una casa artesana a l’extrem final del mateix carrer han copsat en primera persona les diferències socials de l’època.
Com que la novel·la té com a protagonistes una família de germanes que fan tapins, la ruta ha posat èmfasi a la representació dels gremis que hi ha a les parets de l’absis de la Catedral. L’alumnat ha marcat sobre paper la posició dels símbols trobats.
En definitiva, l’activitat ha obert la possibilitat de sortir de l’aula i gaudir de la lectura de la novel·la i aprendre continguts de l’Edat Mitjana des d’una perspectiva diferent.
Creació del projecte Serena
Aquesta sortida ha estat la culminació pràctica del treball fet prèviament a classe, i per al qual ha estat fonamental la coordinació entre les tres àrees en què s’emmarca el projecte. Primer, des de la matèria de Llengua i a través de la lectura de la novel·la, l’alumnat ha treballat la tipologia de textos. Des de C. Socials s’ha treballat el context de la novel·la, l’Edat Mitjana, i des de la matèria de Visual i Plàstica, l’alumnat ha estudiat l’art gòtic, molt present en la societat de l’època.
Cristian Olivé, Jordi Bassa i Dani Cortijo han creat un dossier de treball pensant en un format tipus gimcana perquè els alumnes poguessin desplaçar-se lliurement per la ciutat medieval, escollint de manera acurada cada punt de la ruta amb l’objectiu que l’alumne pogués visualitzar i posar en pràctica els coneixements adquirits i així complementar el procés d’aprenentage. Tot això combinat amb un element essencial que ens fa superar la barrera tridimensional i de les tecnologies a l’aula: la realitat que ens envolta. La situació privilegiada de la nostra escola ens permet desplaçar-nos ràpidament al lloc on transcorre la novel·la, la Barcelona medieval, farcida de vestigis que ens traslladen no només en l’espai sinó gairebé en el temps.
El resultat ha estat una experiència emotiva, vivencial, a través d’exercicis i pistes que han suposat un repte i han permès a l’alumne posar en pràctica allò après.
Aquesta activitat es realitzarà properament amb la resta de cursos de 2n d’ESO, ja que ha estat un èxit i l’alumnat ha valorat l’experiència molt positivament.
Aquí us deixem un resum de la sortida en vídeo: