Formar part del projecte Escola Nova 21 ens ha portat a un important procés de transformació.
Fa poc més de tres anys veia la llum el projecte Escola Nova 21. Aires de renovació pedagògica impulsats des de la iniciativa social (Centre UNESCO de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya) amb el recolzament econòmic inicial de la Caixa, al qual es van afegir diferents institucions com la Diputació de Barcelona.
Aquella empenta inicial va coincidir a la nostra escola amb el ja iniciat procés de reflexió al voltant de la nostra tasca educativa i com fer front als reptes presents i de futur. Des del curs 2016-2017 a l’Escola Joan Pelegrí s’han produït importants canvis metodològics i organitzatius que paga la pena enumerar com a reconeixement a l’important esforç de tot l’equip docent:
- Ensenyaments més contextualitzats en tant que l’alumnat aprèn a partir d’allò que li és més proper i ha d’acabar essent competent en els reptes de la societat actual.
- Ampliació dels aprenentatges entre iguals (des de l’apadrinament lector fins la tutoria entre iguals, la mentorització d’alumnat d’ESO per alumnes de Batxillerat, el experts de Primària, l’acompanyament de pràctiques als Cicles formatius…).
- Introducció dels projectes interdisciplinars a ESO i major transcendència d’aquests a Primària i Formació professional.
- L’augment de les activitats transversals d’aprenentatge.
- Nous sistemes d’avaluació que donen major importància a l’orientació, diversifiquen els instruments d’avaluació i donen importància a l’autoavaluació i la coavaluació (avaluació entre iguals).
A la ciutat de Barcelona, el projecte Escola Nova 21, s’ha vist fusionat amb altres iniciatives de cooperació entre centres. Això s’ha materialitzat en les conegudes com a Xarxes pel canvi. Aquestes xarxes són un conjunt de centres educatius (tant de Primària com de Secundària) que ens trobem aproximadament un matí cada més i mig per reflexionar sobre diferents temes d’actualitat educativa i compartir experiències. Entre els debats que han cristal·litzat a la nostra escola cal destacar:
- La reflexió al voltant de l’autonomia de l’alumnat i com fomentar-la.
- La personalització de l’aprenentatge o com donar a cadascun dels nostres alumnes aquelles estratègies d’aprenentatge que millor s’adeqüin a les seves habilitats i capacitats.
- El traç de les línies mestres del que hauria de ser el nou Projecte educatiu de la nostra escola.
L’Escola Nova 21 volia situar l’alumnat al centre del sistema d’ensenyament-aprenentatge tot fomentant una visió holística de tot allò que l’envolta; repensar l’organització i l’avaluació i posar en valor principis pedagògics que des dels inicis del segle XX han estat proclames de com orientar les bones pràctiques educatives. En el nostre cas, ens ha servit de catalitzador i de suport per acompanyar el procés de canvi que s’està vivint a la nostra institució.
La innovació pedagògica continua. La construcció de nous espais per Infantil-Primària i el nou Pla de Tecnologies de l’aprenentatge (TAC) a Secundària en són una mostra. Entre tots, construïm l’escola del futur.