Un grup d’ alumnes de 4t d’ESO col·labora amb gent gran del Centre de Dia de l’Espanya Industrial en un projecte d’Aprenentatge-Servei (APS)
Un curs més, alumnes de 4t d’ESO de la UAC (Unitat d’Adaptació Curricular), acompanyats per dues professores, assisteixen regularment al Centre de Dia de l’Espanya Industrial i realitzen diferents activitats. Aquestes permeten treballar l’empatia, el comportament assertiu, la capacitat de saber escoltar… En definitiva, poder gaudir sense pressa de la conversa. Aquest és un projecte de treball que per les seves característiques s’
Aquestes trobades, que des de l’Escola ja estem realitzant des del curs passat, es fan en sessions de dues hores al llarg de tot el curs i de manera regular. Durant la primera trobada, a principi de curs, els alumnes van fer una entrevista als avis amb la finalitat de conèixer diferents aspectes de la seva vida. En una altra visita al Centre varen jugar a diferents jocs de taula. Per Nadal la gent gran del Centre i els adolescents de 4t d’ESO van ballar i cantar nadales plegats!
Ara els alumnes estan preparant la pròxima trobada on realitzaran als avis diferents jocs d’estimulació cognitiva. Més endavant, en una altra sessió, veuran una pel·lícula on s’explica l’entranyable relació entre un avi i un adolescent. I per a l’última trobada, al mes de juny, celebraran plegats el final de curs.
Cada dia que l’alumnat visita el Centre de Dia acaben la jornada parant taula i servint el dinar als avis, cosa que afavoreix el vincle entre les dues parts.
Es tracta doncs, d’una experiència molt valuosa i enriquidora, tant per a alumnes com per professors, ja que permet treballar aspectes de la vida que dins d’una aula no es treballen. D’aquesta manera els alumnes poden desenvolupar unes actituds, unes habilitats i competències determinades orientades a prestar el servei a aquest col·lectiu de gent gran i a relacionar-s’hi.
A l’Escola, però, aquesta no és l’única experiència d’APS, sinó que també s’ha fet i es fa amb alguns treballs de recerca d’alumnes de Batxillerat que vinculen l’aprenentatge i el servei amb el patrimoni.